
به گزارش انرژی و نیرو، ناوگان حملونقل فرسوده نقش مهمی در ناترازی بنزین ایران دارند. موتورسیکلتها و خودروهای نوشماره، حدودا نصف موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده مصرف بنزین دارند.
هر موتورسیکلت نوشماره در ایران حدودا ۳ لیتر به ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف بنزین دارد؛ این رقم برای موتورسیکلتهای فرسوده حدودا ۷ لیتر است. یعنی درواقع بیشتر از دوبرابر یک موتورسیکلت نو، یک موتورسیکلت فرسوده مصرف مستمر بنزین دارد.
در شهر تهران حدودا ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت، کار لجستیک شهری را انجام میدهند که در قالب پیکهای موتوری آنها را میشناسیم. ۹۰ درصد این ناوگان پیکهای موتوری شهر تهران فرسوده هستند و نقش مهم و بزرگی را در آلودگی هوا و تشدید ناترازی بنزین ایفا میکنند.
اگر موتورسیکلتهای فرسوده را با موتورسیکلتهای نو، در ناوگان لجستیک ۴۰۰ هزار دستگاهی پیکهای موتوری تهران جایگزین کنیم، به طور حدودی یک میلیون لیتر در روز از مصرف بنزین کشور صرفهجویی میشود.
اگر این ناوگان ۴۰۰ هزار دستگاهی را با موتورهای برقی جایگزین کنیم و این ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در لجستیک شهر تهران دیگر بنزین مصرف نکنند، حدودا ۲ میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفهجویی کردهایم.
این ۴۰۰ هزر دستگاه موتورسیکلت فعال در لجستیک شهر تهران، اغلب ذیل نظر پلتفرمهای اینترنتی درحال فعالیت هستند؛ یعنی اگر این پلتفرمها به موضوع نوسازی موتورسیکلتها ورود کنند، یا به موضوع برقی سازی ناوگان ورود جدی داشته باشند و با نهادهای ذیربط همکاری کنند، به صورت مشخص آلایندگی هوای شهر تهران و همینطور بحث مصرف افسارگسیخته بنزین در این ناوگان ۴۰۰ هزار دستگاهی به شدت میتواند مدیریت شود.
منبع: خبرگزاری تسنیم