تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۲۷۴۸
سرویس خبر : برق

جلوگیری از مرگ ۳۰ هزار نفر در انتظار تصمیم جدی دولت/ لزوم برقی‌سازی خودرو‌ها

جلوگیری از مرگ ۳۰ هزار نفر در انتظار تصمیم جدی دولت/ لزوم برقی‌سازی خودرو‌ها
انرژی و نیرو - بر اساس آمار‌های موجود، بخش حمل‌ونقل سهم بزرگی در آلودگی هوای ایران دارد. حدود ۷۰ درصد از آلودگی‌های شهری ناشی از خودرو‌های بنزینی و دیزلی است که در هنگام حرکت، گاز‌های گلخانه‌ای، دی‌اکسیدکربن، اکسید‌های نیتروژن، و ذرات معلق را به هوا می‌فرستند.

به گزارش انرژی و نیرو، آلودگی هوا یکی از چالش‌های جدی زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی ایران است که به طور ویژه در کلان‌شهر‌های ایران، مانند تهران، مشهد، اصفهان و اهواز، سال‌هاست که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

این معضل نه تنها بر سلامت عمومی تاثیر منفی دارد بلکه موجب بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی نیز شده است. عمده‌ترین عامل آلودگی هوا در این مناطق، انتشار آلاینده‌ها ناشی از فعالیت خودرو‌های سواری و وسایل نقلیه عمومی است. در این راستا، برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل به عنوان یکی از راهکار‌های مؤثر برای کاهش آلاینده‌ها و بهبود کیفیت هوای شهر‌ها محسوب می‌شود.

بر اساس آمار‌های موجود، بخش حمل‌ونقل سهم بزرگی در آلودگی هوای ایران دارد. حدود ۷۰ درصد از آلودگی‌های شهری ناشی از خودرو‌های بنزینی و دیزلی است که در هنگام حرکت، گاز‌های گلخانه‌ای، دی‌اکسیدکربن، اکسید‌های نیتروژن، و ذرات معلق را به هوا می‌فرستند. این آلاینده‌ها نه تنها باعث مشکلات تنفسی و قلبی برای مردم می‌شوند بلکه به تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین نیز دامن می‌زنند.

در طول سال به‌علت مشکلات ناشی از آلودگی هوا، بین ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر در ایران می‌میرند. به گفته سمیه رفیعی، رئیس کمیته محیط زیست مجلس شورای اسلامی، " میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا تنها در بخش ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون از ۲۴ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ به ۳۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. " این میزان مرگ و میر، فقط به ذرات معلق برمی‌گردد و با توجه به اینکه مشکلات جسمی ناشی از آلودگی هوا، طیف وسیعی از مشکلات تنفسی و قلبی و ... را شامل می‌شود این میزان می‌تواند حتی بسیار بیشتر از این رقم باشد.

خودرو‌های برقی به دلیل عدم تولید گاز‌های آلاینده در هنگام حرکت، به طور مستقیم به کاهش آلایندگی هوا کمک می‌کنند. علاوه بر این، این خودرو‌ها می‌توانند با برق تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی، اثرات منفی زیست‌محیطی را کاهش دهند.

در سال‌های اخیر، برنامه‌هایی برای جایگزینی خودرو‌های بنزینی و دیزلی با خودرو‌های برقی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دست اجرا بوده که با آغاز دولت چهاردهم این برنامه‌ها جدی‌تر از گذشته در حال پیگیری است، اما تا رسیدن به نتیجه و نقطه مطلوب فاصله معناداری داریم.

برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌تواند علاوه بر کاهش آلاینده‌ها، هزینه‌های سوخت را کاهش داده و بهره‌وری اقتصادی بالاتری را به دنبال داشته باشد.

هر سال تأخیر در اجرای طرح‌های کاهش آلودگی هوا به معنای مرگ بیش از ۳۰ هزار ایرانی است؛ از اینرو، اقدام برای واردات خودرو‌های برقی و نتوع بخشی به سبد سوخت حمل‌ونقل یک اقدام مهم و راهبردی است.

واردات خودرو‌های برقی همچنان به عنوان یکی از راه‌حل‌های مقابله با آلودگی هوا و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی مطرح است. برای موفقیت در این زمینه، لازم است که نهاد‌های مختلف با همکاری یکدیگر به ایجاد زیرساخت‌های مناسب، کاهش هزینه‌های واردات و ارائه مشوق‌ها و حمایت‌های مالی برای استفاده بیشتر از خودرو‌های برقی بپردازند.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده