به گزارش انرژی و نیرو، «کرامت ویسکرمی» با بیان اینکه سازوکار تخصیص سهمیه گازوئیل به ناوگان دیزلی درون و برون شهری مشخص است، افزود: براساس مصوبه سال ۱۳۹۳ هیئت وزیران، مقدار سهمیه گازوئیل ناوگان دیزلی براساس عملکردی که سازمان حمل و نقل جادهای در حوزه برون شهری و سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور در حوزه درون شهری با توجه به اسناد حمل و صورت وضعیت، بارنامه و باربرگها تعیین می کنند، محاسبه و تخصیص داده می شود.
وی با تأکید بر اینکه براساس قانون، عملکرد ناوگان دیزلی در حوزه درونشهری و برونشهری باید برمبنای سامانه سپهتن و سیپاد تعیین شود، بیان کرد: متولی اجرای سامانه سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان دیزلی برون شهری) سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای است که تاکنون این پروژه را اجرایی نکرده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بیان کرد: براساس مصوبه هیئت دولت، تجهیزات سامانه سیپاد و سپهتن باید روی همه ناوگان دیزلی، مسافری، باری، درونشهری و برونشهری نصب شود و عملکرد واقعی ناوگان براساس این سامانهها به شرکت ملی پخش انتقال داده شود تا براساس این عملکرد، سهمیه نفت گاز تخصیص یابد.
ویسکرمی با بیان اینکه با ملاک قرار دادن بارنامه، باربرگ درون شهری و صورت وضعیت مسافری ممکن است عملکردهای غیرواقعی به شرکت ملی پخش ارسال شود، تأکید کرد: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با هماهنگی دیگر دستگاهها، طرحی دیگر بهمنظور ثبت عملکرد واقعی ناوگان تدوین کرد که این طرح هماکنون بهصورت آزمایشی و موقت در حال اجراست.
وی با بیان اینکه این طرح در مرحله نخست برای ناوگان باری بالای ۵۰ تن که شامل ۲۷ هزاردستگاه است، اجرایی میشود، افزود: مبدأ و مقصد ناوگان با استفاده از بارنامه و صورتوضعیت مسافری قابل مشاهده است و ناوگان با استفاده از این طرح میتواند از جایگاههایی که در مسیر حرکت خود وجود دارد، سوختگیری کند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه در این طرح، مسیر حرکت ناوگان از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای تعیین میشود، تصریح کرد: تخصیص سوخت در این طرح، برمبنای حرکت در مسیر تعیینشده انجام میشود و پس از رفع کامل ایرادها و اخذ رضایت نسبی ذینفعان، این طرح برای سایر ناوگان نیز اجرایی می شود.
ویسکرمی با اشاره به صدور بارنامههای سوری ناوگان در کشور گفت: صدور بارنامههای سوری ممکن است ناشی از تخلف شرکتهای حملونقل باشد که با توجه به ورود دستگاههای نظارتی اعم از سازمان حملونقل جادهای و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در موضوع صدور بارنامههای سوری، حجم تخلف در این بخش کاهش یافته است.
وی با اشاره به مصرف نامتعارف موجود در بخش حمل و نقل افزود: میانگین مصرف روزانه گازوئیل در بخش غیرنیروگاهی در شهریور امسال به حدود ۶۵ میلیون لیتر رسید که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اجرای طرح سپهتن و سیپاد عملکرد ناوگان بهصورت سیستمی به سامانه هوشمند سوخت ارسال و از صدور اسناد حمل و صورت وضعیت دستی جلوگیری میشود و از این طریق شاهد کاهش قابل توجهی در مصرف نفتگاز بخش حمل و نقل خواهیم بود.
ویسکرمی با بیان اینکه ازجمله چالشهای اجرای طرح سپهتن و سیپاد، نبود سرمایهگذار و انتخاب نشدن پیمانکار برای اجرای طرح است، ادامه داد: انتخاب پیمانکار ازجمله مواردی است که به تأخیر در اجرای پروژه منجر شده است و امیدواریم با اجرای هرچه سریعتر این طرح، شاهد دریافت واقعی اطلاعات کارکرد ناوگان حملونقل دیزلی و کاهش مصرف نفتگاز در بخش حمل و نقل کشور باشیم.