تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۴ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۱۳
کد خبر: ۵۸۸۷
سرویس خبر : گاز

رونمایی از نخستین توربین گازی کلاس F تمام ایرانی

رونمایی از نخستین توربین گازی کلاس F تمام ایرانی
انرژی و نیرو - امروز (دوشنبه ۲۷ مرداد) با حضور وزیر نیرو از نخستین توربین گازی کلاس F تمام ایرانی رونمایی می‌شود.

به گزارش انرژی و نیرو، اردیبهشت سال ۱۴۰۲ بود که «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور شهید، در بخشی از بازدیدی که از توانمندی‌های گروه مپنا داشت، از فرآیند ساخت توربین گازی MGT-۷۵ دیدن کرد و در آن بازدید بود که برای نخستین بار، نوید رونمایی از توربین گازی پیشرفته کلاس F تمام ایرانی داده شد.

این توربین گازی امروز (دوشنبه ۲۷ مرداد) با حضور وزیر نیرو رونمایی می‌شود. توربین MGT-۷۵ جدیدترین توربین گازی طراحی شده و ساخت ایران است. توربینی ملی در کلاس F پیشرفته است که توانایی رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی در این کلاس را دارد.

راندمان نیروگاه با این توربین در سیکل ساده ۳۹ تا ۳۹.۵ درصد است که در حالت ترکیبی به بیش از ۵۹ درصد خواهد رسید. مهم‌ترین مزیت این راندمان بالا که حدود سه برابر راندمان نیروگاه‌های فرسوده قدیمی است، کاهش شدید مصرف سوخت و آلایندگی محیط است. توربین MGT-۷۵ قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی (گاز طبیعی یا گازوئیل) است. این ویژگی، در کاهش انتشار کربن ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی تأثیر فراوانی خواهد داشت.

علاوه بر توانایی استفاده از سوخت پاک‌تر هیدروژن، بکارگیری توربین MGT-۷۵ باعث صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف گاز طبیعی و کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن می‌شود.

طراحی و توسعه توربین گاز MGT-۷۵ به گونه‌ای است که این ماشین با حفظ قابلیت‌های ممتاز خود، یعنی انعطاف‌پذیری عملکرد و راندمان بالا می‌تواند در محدوده توانی ۱۹۰ تا ۲۲۰ مگاوات (در سیکل ساده) متناسب با نیاز عرضه شود.

توربین‌های MGT-۷۵ را می‌توان جایگزین توربین‌های قدیمی‌تر مشغول به کار در نیروگاه‌های کشور کرد و به این ترتیب، برق را با اثر زیست‌محیطی کمتری برای صنایع و شهروندان تأمین کرد.

«محمد اولیا» مدیرعامل گروه مپنا از استفاده از نخستین نمونه این توربین در نوسازی نیروگاه ری خبر داد و گفت: بازده نامی ۳۹.۵ درصد در سیکل ساده و ۵۹ درصد در حالت سیکل ترکیبی را داشته و قابلیت تلفیق همزمان سوخت با هیدروژن را دارد.

توربین MGT-۷۵ با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین از جمله کمپرسور محوری سه‌بعدی، پره‌های تک‌کریستال و جهت‌دار، سامانه خنک‌کاری پیشرفته و پوشش‌های حرارتی نوین، راندمانی بالا و عملکردی هم‌تراز نمونه‌های بین‌المللی دارد.

این توربین پرقدرت کلاس F از توان ۲۲۲ مگاواتی برخوددار است، همچنین مجهز به سامانه احتراق Can-annular است که ضمن کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، امکان استفاده از ترکیب گاز طبیعی و هیدروژن را نیز فراهم می‌کند.

«همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق در این خصوص گفت: توسعه صنعت نیروگاهی ایران باز مسیر توربین‌های کلاس F در دستور کار قرار گرفته و دستیابی به این تکنولوژی و تولید نخستین توربین گازی کلاس F تمام ایرانی، می‌تواند تسهیل گر مسیر توسعه نیروگاه‌های کشور باشد.

وی افزود: معدود کشور‌های جهان به این سطح از تکنولوژی دسترسی دارند و ایران امروز یکی از کشور‌های تولیدکننده توربین‌های گازی کلاس F است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده