
به گزارش انرژی و نیرو، «محمدصادق عظیمیفر» مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در این نشست خبری با اشاره به اینکه کشور با چالشهای گوناگونی روبهرو است، اظهار کرد: در این میان، دو چالش اصلی که نیازمند راهکارهای ملی است، یکی موضوع ناترازی سوخت است و چالش دوم آلودگی هوا. این دو چالش تاکنون پیامدهای زیانبار و نگرانکنندهای برای کشور داشته است. برآوردها حاکی از این است که سالانه افزون بر ۵۰ هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. به واسطه مصرف غیربهینه و ناترازی سوخت، علاوه بر پیامدهای انسانی، سالانه میلیاردها دلار نیز به کشور ضررو زیان تحمیل میشود. در این میان شاهد هدررفت دهها میلیارد دلاری منابع به دلیل عدم بهرهوری مناسب از تجهیزات در بخش مصرف هستیم.
عظیمیفر ادامه داد: این چالشها به تدریج به دلیل سیاستهایی که سالهای سال اتخاد شدهاند، ایجاد شده، از این رو حل آنها نیازمند راهکارهای بین بخشی با اجماع و اتفاقنظر بخشهای گوناگون است. انتخاب راهحل برای هر دو چالش باید مبتنی بر یک بررسی عمیق و ریشهیابی درست باشد تا بتواند به معنای واقعی مشکلات ناشی از آنها حل و فصل شود. به اعتقاد ما دوران تمرکز صرف بر تولید برای حل و فصل مسائل مربوط به ناترازی انرژی گذشته و هر قدر هم تولید را افزایش دهیم، مصرف را جبران نمیکند.
وی گفت: ناترازی و عدم مصرف بهینه به پاشنه آشیل کشور تبدیل شده است؛ از همین رو اینکه امسال ۱۸۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت پالایش کشور اضافه شده، مشکلات ما را در این بخش حل نمیکند و همچنان واردات فرآوردههای نفتی را خواهیم داشت و به دلیل مصرف غیربهینه، در این بخش ناترازی خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی افزود: یکی از ریشههای اصلی هم در موضوع آلودگی و هم مصرف بالای سوخت، تردد ناوگان فرسوده است. بیش از ۵۳ درصد ناوگان حملونقل کشور فرسوده است. در بخش موتورسیکلت بیش از ۹۰ درصد ناوگان فرسوده است. ناوگان فرسوده بیش از دو برابر میانگین جهانی سوخت مصرف میکند که نه تنها منابع ملی ما را هدر میدهد، بلکه آلودگیهای فراوان دارد و از عوامل اصلی آلودگی هواست.
عظیمیفر با تاکید بر اینکه منابع متحرک و به ویژه موتورسیکلت از عوامل اصلی ایجاد آلودگی هوا هستند، گفت: برای حل این معضل با محوریت سازمان محیط زیست با نگاه حل مساله و تلاشهای این سازمان، همکاریهای مؤثری شکل گرفته است. بسیاری موارد جالب توجه در این زمینه وجود دارد؛ به عنوان مثال، چندین سال است طرح پالایشگاهها برای تولید سوخت با کیفیت بالا به دلیل مشکلات مربوط به مجوزهای زیستمحیطی متوقف شده بود. البته در دوره جدید، جلسات متعددی برای مقابله با آلودگی هوا برگزار شده که در آنها حضور تمامی ذینفعان، به ویژه بازیگران بخش خصوصی، چشمگیر بوده و به نوعی یک فهم مشترک شکل گرفته است.
وی ادامه داد: در این جلسات، راهکارهای مؤثری از سوی بخش دولتی ارائه شده و تمامی هنر و توانمندیهای موجود در این بخش به کار گرفته شده است، به ویژه با محوریت بخش خصوصی و بر پایه مصوبه بهمنماه شورای اقتصاد، ظرفیت بسیار خوبی برای برقیسازی ناوگان فرسوده کشور فراهم شده است. این طرح شامل ۴۶۰ هزار ناوگان فرسوده میشود و ما در فاز اول قصد داریم۲۰هزار موتورسیکلت فرسوده را با موتورسیکلت برقی جایگزین کرده و به ناوگان حملونقل کشور اضافه کنیم. به موازات این اقدام مقررشده زیرساختهای برقیسازی را هم توسعه دهیم. در شورای اقتصاد همچنین مصوب شده در ۷ هزار جایگاه سوخت و سیانجی در سطح کشور مجهز به ایستگاه شارژ شوند که این اقدام با مطالعات مپنا و مشارکت جایگاهها اجرایی میشود. این بزرگترین تفاهمنامه برقیسازی با ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی است که با این اقدام قرار است بزرگترین گام برای احداث زیرساختهای شارژ خودروها و موتورسیکلتهای برقی برداشته شود. در راستای اجرای این طرح قرار است به تفکیک ۱۲۰۰ موتورسیکلت پست شهر تهران و ۷۵۰۰ موترسیکلت شرکت دیجی کالا برقی شوند.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در پایان اظهار امیدواری کرد که با ادامه این همکاریها و اجرای طرحهای مؤثر، گامهای بلندی در راستای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان برداشته شود.