
به گزارش انرژی و نیرو، «محمد احمدی» معاون فنی و بازرگانی شرکت پست در ابتدای سخنانش با اشاره به معضل آلودگی هوا در کشور و به ویژه کلانشهرها، اظهار کرد: امروز شرایط کشور از نظر آلودگی الزام میکند که برخی اقدامات را بهعنوان یک ضرورت مورد توجه قرار دهیم. همان طور که میدانید شبکههای پستی در جهان به عنوان الگوهای ارتباط فیزیکی، نقش مهمی در کاهش مسافرتهای شهری و بینشهری ایفا میکنند. این امر به کاهش مصرف حاملهای انرژی و آلودگیهای زیستمحیطی منجر میشود. پیشگامی شبکههای پستی در استفاده از انرژیهای پاک، هم میتواند گام مؤثری در این حوزه باشد تا استفاده از انرژی پاک به عنوان شبکه چندوجهی توسعه یابد و هم میتواند فضایی را فراهم کند که دیگران نیز بتوانند قدمهای مؤثری بعدی را در این راستا بردارند.
احمدی در ادامه با اشاره به برخی آمارها درباره عملکرد روزانه پست در شهر تهران خاطرنشان کرد: در تهران روزانه به طور تقریبی بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار مرسوله پستی با ۱۲۵۰ موتورسیکلت و موتورسوار جابجا میشود. همکاران پستچی به طور میانگین روزانه بین ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر پیمایش دارند که به معنای حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار کیلومتر پیمایش روزانه با الگوی شبکههای پستی در سطح شهر است. اگر میانگین مسیر حمل هر مرسوله پستی را ۵ کیلومتر تلقی کنیم، افزون بر ۸۰۰ تا یک میلیون کیلومتر پیمایش روزانه در شهر تهران برای تعداد مرسولات آن انجام میشود. این نشان میدهد که میتوانیم با استفاده از مدل پستی در شبکه توزیع لجستیک و خدمات تجارت الکترونیک، این فرصت را ایجاد کنیم که میزان پیمایش به ازای هر مرسوله، کاهش چشمگیری داشته باشد. بر اساس برآوردها، با استفاده از مدل پستی به جای مدل پیکی، میتوانیم میزان مصرف سوخت فسیلی را به شکل چشمگیری کاهش دهیم. در این روند و با استفاده از مدل پستی، به ازای ارسال هر مرسوله پستی، شاهد کاهش مصرف یک لیتر سوخت فسیلی خواهیم بود.
وی در ادامه به تفاهمنامه اخیر در راستای استفاده از موتورسیکلت برقی اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری نهادهای گوناگون و پیشگام در این امر، از جمله شرکت پخش و استانداری تهران و ... بتوانیم به سمت توسعه شهر هوشمند، اتصال پایدار، مسوولانه و الگوی توسعه نوآورانه حرکت کنیم تا با کاهش مصرف سوختهای فسیلی و اصلاح مبلمان شهری، به کاهش آلودگیها و بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کنیم. در این راستا همکاری موثر و ذائقه مصرفکننده ایرانی هم باید مدنظر باشد.
معاون فنی و بازرگانی شرکت پست ادامه داد: شرکت ملی پست دو سال پیش پیشگام استفاده از ناوگان موتورسیکلت برقی در تهران شد، اما به دلیل برخی محدودیتها و عدمهمکاری و ناهماهنگی نتوانست آن را ادامه دهد؛ امیدواریم این بار با همکاری مؤثر، آیندهای روشن رقم بزنیم که شرکت پست نه تنها حامل محصولات پستی، بلکه حامل امید و توسعه پایدار برای نسلهای آینده باشد.