
به گزارش انرژی و نیرو به نقل از ایسنا، «فردین راشدی» اظهار کرد: با توجه به نقش پالایشگاه در رفع ناترازیهای سوخت کشور و وجود متخصصین زبده پالایشی در این مجتمع عظیم صنعتی پیرو درخواست رئیس سازمان هواپیمایی کشوری حسب دستور آقای عظیمی فر معاون وزیر نفت در خصوص تامین و تولید سوخت هواپیماهای سبک جهت استفاده در این ناوگان استراتژیک در سطح کشور این فرآیند آزمایشگاهی و تولیدی در دستور کار شرکت پالایش نفت آبادان قرار گرفت.
وی افزود: مطالعه و تحقیقات در این زمینه با حضور تیمهای مختلف ادارات برنامهریزی پالایش، بهرهبرداری و آزمایشگاه آغاز شد و پس از ماهها تلاش این سوخت در مقیاس آزمایشگاهی تهیه و جهت انجام تستهای زمینی و پروازی در اختیار سازمان هواپیمایی قرار داده شد و سرانجام تاییدیه نهایی به شرکت پالایش نفت آبادان ابلاغ و برنامه تولید انبوه این سوخت در دستور کار قرار گرفت.
مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان ادامه داد: این پایان کار نبود و مطالعات در راستای افزایش کیفیت این سوخت ادامه پیدا کرد و با توجه به بازنگری صورتگرفته در آخرین ویرایش استاندارد EN-۲۲۸ و تغییر در میزان مجاز مواد اکسیژندار (اکتان افزا) در اسفندماه ۱۴۰۳ فرمولاسیون جدید تولید این سوخت با کیفیت بالاتر توسط متخصصان شرکت پالایش نفت آبادان بدست آمد.
به نقل از شرکت پالایش نفت آبادان، راشدی با بیان اینکه این محصول تولیدی کیفیتی بسیار بالاتر نسبت به سوختهای قبلی دارد، اظهار کرد: این سوخت جت فاقد گوگرد است به همین دلیل باعث کاهش آلودگیهای زیستمحیطی میشود.
وی افزود: همچنین با توجه به تحریمهای قطعات هواپیما و اهمیت استراتژیک این سوخت در حملونقل هوایی، استفاده از سوخت باکیفیتتر از آسیب سیستم سوخترسانی و موتور هواپیما جلوگیری میکند.
راشدی گفت: با توجه به نیاز سالانه یک میلیون لیتر به این سوخت و در راستای استفاده حداکثری از ظرفیتهای پالایشگاه و استفاده چند منظوره از تاسیسات موجود، مخازن ذخیرهسازی حلالهای ۴۱۰ به عنوان مخزن تولید و ذخیرهسازی سوخت جدید مدنظر قرار گرفته شد و انشاءالله تا پایان اردیبهشتماه اولین مخزن از این سوخت با فرمولاسیون جدید و کیفیت بالاتر آماده تحویل به سازمان هواپیمایی کشوری خواهد شد.