
به گزارش انرژی و نیرو، «فریدون اسعدی» دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ایران در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، پیرامون ضرورت مقابله با قاچاق سوخت و همچنین علل ظهور این چالش اظهار کرد: در حال حاضر قیمتهای سوخت در کشور در شرایط کنونی به شکلی فریز شده است. این سیاست، به طور واضح اشتباه است و باعث تشدید ناترازی انرژی در کشور شده است.
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ایران افزود: اولین نکتهای که باید به آن توجه کنیم این است که باید سیاستهای مرتبط با قیمت سوخت بازنگری اساسی شوند. در شرایط کنونی کشور نباید از روشهای شوکدرمانی استفاده کنیم؛ زیرا چنین تغییرات ناگهانی میتواند به مشکلات بیشتر منجر شود.
وی تصریح کرد: پیشنهاد من اصلاح تدریجی قیمت حاملهای انرژی است. این اصلاح باید حداقل بهتناسب با نرخ تورم رسمی کشور باشد. بهعبارتدیگر، قیمت سوخت باید با افزایش هزینهها و تورم همگام شود تا اثرات منفی آن بر اقتصاد و جامعه به حداقل برسد.
اسعدی همچنین درباره راهکارهای لازم برای مقابله با قاچاق سوخت گفت: برای انجام این کار باید راهبردهای سیاستی و نرمافزاری مناسبی بهمنظور کنترل مصرف سوخت در نظر گرفته شود. یکی از این راهکارها ایجاد سامانههای مناسب برای پایش مصرف سوخت است.
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ایران اضافه کرد: در بخش گازوئیل، مثلاً میتوان با همکاری دستگاههای مختلفی مانند وزارت راه، وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همینطور وزارت نفت، سامانههایی ایجاد کرد که مصرف سوخت کامیونها را بر اساس بارنامهها و اسناد مربوطه ساماندهی کند.
وی با اشاره به نقش طرح سیپاد در مقابله با قاچاق سوخت گفت: این سامانه که برای پایش خودروهای سنگین درونشهری طراحی شده، میتواند در بحث قاچاق سوخت و کنترل مصرف بهطورجدی مؤثر باشد. با اعمال محدودیتها و تخصیص سوخت بر اساس مسیرهای مشخص و نیاز ناوگان، میتوان از سوءاستفادهها جلوگیری کرد.
دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ایران در پایان خاطرنشان کرد: بهترین راهکار این است که قیمت سوخت داخلی و خارجی را بهتدریج اصلاح کنیم و اختلافات قیمت را کاهش دهیم. اما ازآنجاکه کشور ظرفیت اجرای چنین سیاستی را در حال حاضر ندارد، باید از سیاستهای نرمافزاری و سامانههایی نظیر سیپاد بهره ببریم. این اقدامات میتواند سوءاستفادهها را به حداقل برساند و مصرف سوخت را به شکلی معقولتر و کارآمدتر ساماندهی کند.
منبع: خبرگزاری تسنیم