به گزارش انرژی و نیرو، «امیر نریمانی» روز (یکشنبه ۲۵ آذر) بر ضرورت افزایش توان تولید نیروگاهها تاکید کرد و افزود: این افزایش توان نیروگاهی کشور هم باید در بخش افزایش ظرفیت تولید برق با احداث واحدهای جدید اتفاق بیفتد و هم، همزمان باید مسیری انتخاب شود که موجب افزایش راندمان نیروگاههای حرارتی کشور شود.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با ناترازی در بخش گاز، سوخت و مشکلات تامین سوخت نیروگاهها مواجهایم که با توجه به این ناترازی نیز ضرورت دارد در واحدهای نیروگاهی که از این پس به مدار بهرهبرداری وارد خواهند شد، از فناوری و نیروگاههای با بازدهی بالا استفاده شود.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاههای ایران گفت: کشور در نقطه عطف تغییر مسیر توسعه نیروگاهی از واحدهای کلاس E به واحدهای کلاس F است و مسیر توسعه نیروگاهی به سمت واحدهای کلاس F رفته که راندمان بالاتری دارند و شرکتها میتوانند با واسطه قطعات آن را وارد کنند، برخی قطعات و تجهیزات هم پیشتر با قرارداد مستقیم با شرکت زیمنس وارد شده و اکنون نیز برخی شرکتها درحال تأمین قطعات مورد نیاز این واحدهای جدید هستند.
نریمانی با بیان اینکه صنعت برق کشور به مرحلهای رسیده که از واحدهای کلاس E به سمت واحدهای کلاس F عبور کند، اظهار داشت: باید شناخت بیشتری نسبت به توربینهای کلاس F حاصل میشد؛ تعدادی از این واحدها نصب شده و نیروگاهها با مسائل جدیدی روبه رو شدهاند که باید این مسائل هم برای خود نیروگاهها حل شود، هم شرکتهای دیگری که درصدد نصب این واحدها هستند باید با این چالشها آشنا شوند.
وی افزود: بر این اساس، همایش سالانه کاربران توربینهای گازی که امسال با تمرکز بر نیروگاههای کلاس F در روزهای ۲۷ تا ۲۹ آذرماه برگزار میشود، رویدادی برای آشنایی با چالشهای توربینهای کلاس F و آشنایی با مسیر جدید توسعه نیروگاهی کشور است.
مدیرعامل نیروگاه «شهید محمد منتظری» اصفهان خاطرنشانکرد: یکی از محورهای این همایش، آشنایی با چالشهای نیروگاههای کلاس F است که راه را برای تصمیم گیری و انتخاب باز میکند، نیروگاههای فعلی کلاس F در سالهای اخیر با برخی چالشها و مسائل روبهرو شدهاند که برخی مسائل را در نیروگاههای خود حل کردهاند و بهاشتراک گذاری این تجارب با نیروگاههایی که میخواهند این مسیر را طی کنند، بسیار راهگشا خواهد بود.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی نیروگاههای ایران درخصوص تفاوتهای شاخص نیروگاههای کلاس F با نیروگاههای کلاس E، گفت: تفاوتی که بین توربینهای کلاس F با کلاس E وجود دارد و باعث میشود راندمان و ظرفیت بالاتری را در اختیار بگذارد، به خاطر دمایی است که پرههای ردیف نخست میتوانند تحمل کنند، با سوپرآلیاژهایی که استفاده شده، تحمل این پرهها برای دمای بالاتر میسر شده و میتوانند از این تکنولوژی استفاده کنند که سوخت بیشتری با دما و فشار بیشتر وارد این توربینها شود و از این جهت، میتواند راندمان بالاتری فراهم کند؛ ضمن اینکه فواصل و ابعاد در این طراحیها تغییر کرده وانحناهای پرهها جوری تغییر کرده که باعث شده راندمان افزایش یابد.
وی افزود: در برنامه پنج ساله هفتم توسعه باید ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی نصب کنیم و اینکه الان تصمیم گرفته شود کلاس F یا انواع دیگر نصب شود بسیار مهم است و این بسیار اهمیت دارد که برای ظرفیتی که در این پنج سال قرار است احداث شود، این انتخاب با آگاهی کامل انجام شود.
نریمانی ادامه داد: با احداث نیروگاههای با راندمان بالاتر، به ازای هر کیلووات تولیدی سوخت کمتری مصرف شود که از این طریق هم کمک به توسعه ظرفیت نیروگاهی کردهایم و هم باعث کاهش مصرف سوخت شدهایم و هم کمک شایان توجهی به رفع مسئله ناترازی گاز شده است.
وی خاطرنشان کرد: نیروگاههای کلاس F از نظر شاخصهای محیط زیست نیز، شرایط بهتری دارند و در مجموع فعالیت خود آلایندگی کمتری ایجاد میکنند.