تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۵ ، ساعت ۱۷:۲۹
بازدید: ۱۲
کد خبر: ۱۰۴۳۳
سرویس خبر : پالایش و پخش
رئیس‌ جمهوری تاکید کرد:

ضرورت توسعه حمل‌ونقل ریلی با هدف کاهش مصرف سوخت

ضرورت توسعه حمل‌ونقل ریلی با هدف کاهش مصرف سوخت
انرژی و نیرو - رئیس‌ جمهوری گفت: یکی از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش مصرف بنزین و گازوئیل رفع گره‌های ترافیکی و توسعه حمل‌ونقل ریلی است.

به گزارش انرژی و نیرو، «مسعود پزشکیان» روز جمعه (پنجم تیر) در نشست رسیدگی به وضعیت پایانه‌های مرزی و حمل‌ونقل استان آذربایجان غربی بر اولویت توسعه حمل‌ونقل ریلی تأکید کرد و گفت: اگر از من سؤال شود، سرمایه‌گذاری در راه‌آهن را بر توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای ترجیح می‌دهم؛ زیرا هرچه حمل‌ونقل جاده‌ای گسترش پیدا کند، ناچار خواهیم بود سوخت بیشتری مصرف کنیم و یارانه بیشتری برای بنزین و گازوئیل بپردازیم.

وی یکی از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش مصرف بنزین و گازوئیل را رفع گره‌های ترافیکی، کاهش معطلی در مسیر‌ها و توسعه حمل‌ونقل ریلی دانست و افزود: با اصلاح مسیر‌های تردد، زمان توقف و میزان مصرف سوخت کاهش خواهد یافت.

رئیس جمهوری با اشاره به الگوی رایج حمل‌ونقل در دنیا تصریح کرد: در نظام حمل‌ونقل کشور‌های پیشرفته، میان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی تناسب برقرار است و سهم اصلی جابه‌جایی بار ابتدا به شبکه حمل‌ونقل دریایی و پس از آن شبکه ریلی اختصاص دارد.

پزشکیان بیان کرد: اگر چنین شبکه‌ای ایجاد شود، مردم می‌توانند به‌جای استفاده از خودرو‌های شخصی، اتوبوس و دیگر وسایل نقلیه جاده‌ای از قطار برای تردد‌های روزانه استفاده کنند و این موضوع افزون‌بر کاهش مصرف سوخت، ایمنی و رفاه بیشتری نیز به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم شبکه ریلی را برقی کرده و برق مورد نیاز آن را از طریق صفحه‌های خورشیدی تأمین کنیم، بخش قابل توجهی از مصرف سوخت‌های فسیلی حذف خواهد شد و هوا نیز از آلودگی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی مصون خواهد ماند.

رئیس جمهوری تأکید کرد: هم‌زمان باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی، خودرو‌های دولتی، تاکسی‌ها و دیگر خودرو‌های خدماتی به سمت استفاده از خودرو‌های هیبریدی و کم‌مصرف حرکت کنند تا مصرف بنزین و گازوئیل به حداقل برسد.

منبع: خبرگزاری شانا

عناوین برگزیده