به گزارش انرژی و نیرو، سند وزارت خزانهداری آمریکا منتشر شد. حالا «واشنگتن رسماً مجوز دارد از ایران نفت بخرد».
درست همان زمانی که ذخایر راهبردی آمریکا به بحرانیترین شرایط در ۴۰ سال گذشته رسیده است.
ترامپ هفته پیش بود که گفت «فقط ۴ هفته نفت داریم» و حالا در این یک هفته هم ۹.۱ میلیون بشکه دیگر از ذخایر راهبردی نفت آمریکا آب رفت.
اگر تنگه هرمز به تردد عادی بازگردد، کشورهای عربی ناچارند نفت خود را به مشتریان قدیمی در اروپا و شرق آسیا برسانند و نفت جدیدی برای فروش به آمریکا ندارند، اما نفت ایران، پیش فروش نشده و تنها این نفت در خلیج فارس موجود است که میتواند خلأ ذخایر راهبردی آمریکا را پر کند.
پالایشگاههای چین طی سالهای اخیر خریدار اول نفت ایران بودهاند؛ رسانههای چینی میگویند که پکن در ۲ ماه آینده ناچار به خرید گسترده نفت است، زیرا دیگر تاب کاهش تولید ندارد و ذخایر این کشور هم فشار زیادی متحمل شدهاند.
مدیر پیشین نفتی زارع نصراللهی بازگشایی فرصت فروش نفت ایران به آمریکا را یک فرصت میداند و معتقد است که این مشتری برای ایران درآمد جدید دارد و کمپین ماگای ترامپ هم جان میگیرد.
اما مجید شاکری، اقتصاددان، زاویه دیگری را نشانه میگیرد و میگوید که ایران باید به فروش پایدار فکر کند، مشتری که در دوران تحریم از ما نفت خرید و حالا گرفتار است، ارزشش بسیار بیشتر از کشوری است که پس از پر کردن مخازن نفت، دوباره به فکر حمله میافتد.
گزارش پژوهشکده نفت و معدن دانشگاه امیرکبیر پرده از سناریویی دیگر برمیدارد، این گزارش تاکید میکند که اگر کل ماجرای اسقاط تحریم، طعمهای برای خرید نفتی باشد که تنش واشنگتن را موقتاً بخواباند، تهران باید هوشیار بماند تا از مسیر حفظ صادرات به مشتریان قدیمی با سازوکار تسویه رسمی، امکان سواستفاده آمریکا را سلب کند.
منبع: خبرگزاری فارس