تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۵ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۱۰۳۴۲
سرویس خبر : آب
سخنگوی آبفا خبر داد:

کنترل مصرف آب با مدیریت فشار بر مناطق پُرمصرف

کنترل مصرف آب با مدیریت فشار بر مناطق پُرمصرف
انرژی و نیرو- سخنگوی شرکت آب و فاضلاب کشور، با اشاره به وضعیت منابع آبی و مصرف آب در کشور اعلام کرد: صرفه‌جویی مشترکان در ماه‌های گذشته نقش مهمی در مدیریت منابع آبی به‌ویژه در تهران داشته است، با وجود بهبود نسبی بارندگی‌ها، ذخایر سد‌ها هنوز به شرایط ایده‌آل نرسیده و در برخی مناطق برای کنترل مصرف، مدیریت فشار شبکه آب ادامه خواهد داشت.

به گزارش انرژی و نیرو، «علی سیدزاده» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره میزان صرفه‌جویی در مصرف آب افزود: با توجه به اینکه دوره‌های قرائت کنتور‌های آب به طور معمول ۴۵ روزه یا ۲ ماهه است، آمار دقیق مصرف با فاصله زمانی مشخص می‌شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۴ و ماه‌های گذشته میزان مصرف در تهران کاهش قابل توجهی داشته است.

وی یادآور شد: ذخایر آبی تهران در مقاطعی به شدت کاهش یافته بود، اما با صرفه‌جویی مشترکان و اقدامات مدیریتی توانستیم از شرایط بحرانی عبور کنیم.

سیدزاده با اشاره به اقدامات سال گذشته برای مدیریت مصرف در زمان افزایش دما اظهار کرد: در دوره‌هایی که دمای هوا بالا می‌رود مصرف آب افزایش می‌یابد، بنابراین در برخی نقاط کاهش فشار شبکه اجرا شد تا بتوان حجم مخازن را مدیریت کرد بنابراین در برخی مناطق مرتفع شهر ممکن است در اثر این کاهش فشار، افت جریان آب مشاهده شود.

سخنگوی آبفای کشور درباره وضعیت بارندگی‌ها نیز گفت: میانگین بارندگی کشور در سال گذشته حدود ۱۲۹ میلی‌متر بود و در برخی مناطق مانند خوزستان، شمال کشور، شمال‌غرب و جنوب‌غرب وضعیت مناسبی ثبت شد. با این حال در فلات مرکزی، شرق، جنوب‌شرق و شمال‌شرق کشور همچنان با کمبود بارندگی مواجه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در استان تهران میزان بارندگی حدود ۱۵۶ میلی‌متر ثبت شده که نسبت به سال گذشته بهتر است، اما در مقایسه با متوسط بلندمدت که حدود ۲۵۹ میلی‌متر است همچنان فاصله قابل توجهی دارد.

به گفته سیدزاده، برخی استان‌ها از جمله قم، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد نیز نسبت به میانگین بلندمدت با کاهش بارندگی روبه‌رو بوده‌اند و همین موضوع مدیریت مصرف آب را همچنان ضروری می‌کند.

صدور اخطار به مشترکان پرمصرف

وی درباره نظام تعرفه‌گذاری آب اظهارداشت: الگوی مصرف در بخش خانگی به گونه‌ای طراحی شده که مصرف متعارف مشمول افزایش قیمت نمی‌شود. برای مثال در استان تهران مصرف تا حدود ۱۲ مترمکعب در ماه برای هر خانوار بدون افزایش تعرفه است، اما مشترکان پرمصرف با تعرفه‌های بالاتر و اخطار مواجه می‌شوند.

وی افزود: در سال گذشته برای تعداد زیادی از مشترکان پرمصرف اخطار صادر شد و بسیاری از آنها پس از دریافت تذکر، مصرف خود را کاهش دادند.

سیدزاده با اشاره به مصرف بالای برخی مشترکان گفت: از میان حدود ۲۵ میلیون اشتراک آب در کشور، حدود ۲۳ هزار و ۵۶۰ اشتراک مصرف بسیار بالایی دارند که مجموع مصرف سالانه آنها حدود ۱۱۲ میلیون مترمکعب است؛ رقمی که کمتر از ۲ درصد کل مصرف آب محسوب می‌شود، اما همچنان نیازمند مدیریت است.

سالانه ۱.۷ میلیارد مترمکعب فاضلاب تصفیه می‌شود

وی درباره استفاده از پساب تصفیه‌شده در کشور توضیح داد: سالانه حدود یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون مترمکعب فاضلاب در تصفیه‌خانه‌های کشور تصفیه می‌شود که بخش مهمی از آن در کشاورزی و صنایع غیرغذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برنامه‌ریزی شده است صنایع بیشتری به سمت استفاده از این منابع آبی هدایت شوند.

سخنگوی آبفای کشور با اشاره به الزامات قانونی برای استفاده از منابع آب نامتعارف اذعان داشت: بر اساس ماده ۳۸ قانون برنامه هفتم توسعه، راه‌اندازی بازار مبادله آب‌های نامتعارف و آب‌های نمک‌زدایی‌شده در بورس پیش‌بینی شده و صنایع ملزم خواهند شد برای تأمین آب خود از این منابع استفاده کنند.

وی درباره توسعه زیرساخت‌های فاضلاب نیز یادآورشد: در حال حاضر ۳۲۴ تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور فعال است و حدود ۴۱ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه و خطوط انتقال فاضلاب وجود دارد. همچنین حدود ۹ میلیون و ۴۵۰ هزار اشتراک فاضلاب در کشور ثبت شده که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده افزایش یابد.

سیدزاده با اشاره به گستردگی خدمات آب و فاضلاب در کشور تأکید کرد: در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون اشتراک آب و بیش از ۳۵ میلیون واحد ساختمانی تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار دارند. دسترسی به آب شرب سالم در بخش شهری به حدود ۹۹.۸ درصد و در مناطق روستایی به حدود ۸۸ درصد رسیده و میانگین دسترسی در کشور حدود ۹۴ درصد است؛ موضوعی که نیازمند سرمایه‌گذاری مستمر برای بازسازی شبکه‌های فرسوده، توسعه تصفیه‌خانه‌ها و بهبود خدمات است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

عناوین برگزیده