تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ ، ساعت ۲۳:۳۲
بازدید: ۹
کد خبر: ۱۰۳۱۱
سرویس خبر : برق

ابتکار انرژی ایران در شانگهای با ارایه پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم انرژی

ابتکار انرژی ایران در شانگهای با ارایه پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم انرژی
انرژی و نیرو - معاون وزیر نیرو از ارائه ابتکار جدید ایران برای ایجاد «کنسرسیوم انرژی سازمان همکاری شانگهای» خبر داد و اعلام کرد: پیش‌نویس تفاهم‌نامه و اساسنامه این کنسرسیوم توسط ایران تدوین و به دبیرخانه سازمان ارائه شده و انتظار می‌رود پس از بررسی، به عنوان یکی از اسناد اجلاس سران کشور‌های عضو مطرح شود.

به گزارش انرژی و نیرو، «مصطفی رجبی‌مشهدی» در حاشیه اجلاس وزرای انرژی سازمان همکاری شانگهای که در مسکو در حال برگزاری است، ابراز امیدواری کرد پس از بررسی و تصویب، این سند به عنوان یکی از اسناد رسمی اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای مورد پذیرش قرار گیرد.

معاون وزیر نیرو همچنین به ابتکار ایران برای همگرایی و اتصال شبکه برق کشور‌های عضو این سازمان اشاره کرد و گفت: این طرح در سال ۲۰۲۴ مطرح شد و مورد استقبال اعضا قرار گرفت.

به گفته رجبی‌مشهدی، وزارت نیرو در ادامه این ابتکار، یادداشت مفهومی آن را در چهار محور تدوین و به دبیرخانه سازمان ارسال کرده است که شامل توسعه اتصالات الکتریکی بین‌منطقه‌ای، ایجاد چارچوب بازار برق منطقه‌ای، همکاری‌های فناورانه در حوزه شبکه‌های هوشمند و برگزاری همایش سالانه برق سازمان همکاری شانگهای است.

وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های ایران برای تنوع‌بخشی به سبد انرژی کشور گفت: طی یک سال گذشته ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی در ایران بیش از پنج برابر افزایش یافته است.

معاون وزیر نیرو در پایان گفت: در کنار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، ایران گسترش فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را نیز دنبال می‌کند؛ رویکردی که علاوه بر کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کاهش آلاینده‌ها، در حوزه‌هایی مانند تولید رادیوداروها، افزایش بهره‌وری کشاورزی، پایش منابع آبی و ارتقای رفاه و امنیت منطقه نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

عناوین برگزیده