تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۵ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۱۰۳۳۵
سرویس خبر : آب

هدررفت ۱۰ تا ۱۵ درصدی آب در شبکه توزیع

هدررفت ۱۰ تا ۱۵ درصدی آب در شبکه توزیع
انرژی و نیرو - سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور گفت: بر اساس امار ۱۵ درصد هدررفت فیزیکی در شبکه‌های توزیع آب داریم و در استان و شهر تهران میزان هدررفت ۱۰ درصد و طبق اعلام بانک جهانی میانگین این عدد در کشور‌های توسعه یافته ۷ تا ۸ درصد است.

به گزارش انرژی و نیرو، «علی سیدزاده» سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور در نشست رسانه‌ای گفت: مدیریت بهینه‌سازی مصرف آب در روز‌های گرم سال موضوعی مهم و حائز اهمیت است تا از اوج تابستان ۱۴۰۵ هم مثل تابستان سال گذشته به خوبی عبور کنیم.

وی درباره بسته‌های تشویقی برای مصرف بهینه آب گفت: اگر مشترکان ۲۰ درصد مصرفشان را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دهند، مشمول ۲۰ درصد تخفیف خواهند شد همچنین استفاده از کاهنده‌های مصرف تا ۳۰ درصد میتواند در کاهش مصرف آب کمک کند و در صورتی که مشترکان با هماهمگی آب و فاضلاب کشور برای نصب تجهیزات کاهنده مصرف اقدام کنند ۳۰ در صد در آب بها تخفیف داده می‌شد.

وی گفت: براساس آمار ۱۵ درصد هدررفت فیزیکی در شبکه‌های توزیع داریم و در استان و شهر تهران میزان هدررفت ۱۰درصد است و طبق اعلام بانک جهانی میانگین این عدد در کشور‌های توسعه یافته ۷ تا ۸ درصد است و براساس برنامه پیشرفت باید ۳ دهم درصد اینها را کم کنیم.

وی گفت: فعالیت‌های مرتبط با کاهش هدر رفت هزینه بر هست. اصلاح خطوط انتقال و‌شبکه توزیع و همچنین تعویض کنتور‌های هوشمند از راه‌های کاهش هدررفت خواهد بود.

سیدزاده بیان کرد: طبق آمار‌ها سالانه ۳هزار و ۵۰۰ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده آب را در جهت رفع هدر رفت آب بازسازی می‌کنیم باتوجه به اینکه هدر رفت همیشه میل به افزایش دارد بنابراین نگهداشت هدررفت در یک سطح کلی فعالیت انجام شده است همچنین بابت یک درصد کاهش آب بدون درآمد ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است و ما توانستیم به خوبی این میزان هدررفت را کنترل کنیم و روند هدررفت نسبت به سنوات سال گذشته کاهشی بوده، اما همچنان برای رسیدن به برنامه هفتم کار‌های زیادی پیش رو داریم.

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور درباره افت فشار آب در امسال گفت: برای توزیع عادلانه آب در اوج‌های بحرانی و فصل گرم سال، افت فشار آب خواهیم داشت.

وی گفت: سال گذشته با توجه به حجم منابع آبی محدودی که داشتیم با کاهش فشار توزیع اب توانستیم به ازای هر تهرانی در شبانه ۲۵ لیتر کاهش مصرف را ثبت کنیم.

سیدزاده گفت: زمانی که مدیریت فشار را اعمال می‌کنیم هر چند شابد برخی مناطق مرتفع دچار مشکل میشوند که دلیل فنی دارد، اما مشترکان می‌توانند با سامانه ۱۲۲ تماس بگیرند.

سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور گفت: بارندگی‌ها در شهر تهران امار خوبی به ثبت رسید، اما ذخیره سد‌ها بیانگر این موضوع است این حجم از ذخایر خیلی ایده آل نیست و امسال هم در برخی منطق قطعا اعمال مدیریت فشار خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

عناوین برگزیده