تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۵ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۱۳
کد خبر: ۱۰۴۱۰
سرویس خبر : گاز
مدیرعامل شرکت گاز استان تهران:

پروژه شرکت‌های کارور با سرعت در حال اجراست

پروژه شرکت‌های کارور با سرعت در حال اجراست
انرژی و نیرو - مدیرعامل شرکت گاز استان تهران، با اعلام اینکه استفاده از ظرفیت شرکت‌های کارور پروژه‌ای است که از پارسال آغاز شد، اما به دلیل شرایط جنگی با تأخیر روبه‌رو شد، گفت: این پروژه اکنون با سرعت و شدت بیشتری در حال پیگیری و اجراست.

به گزارش انرژی و نیرو، «علیرضا اعوانی» درباره مهم‌ترین اقدام برای کاهش مصرف گاز در بخش خانگی، بیان کرد: شرکت‌های کارور به عنوان واسط میان مجموعه وزارت نفت و مصرف‌کنندگان یا همان مشترکان عمل می‌کنند و با مجموعه‌ای از اقدام‌های فرهنگی، فنی و تکنیکی به کاهش مصرف گاز کمک می‌کنند.

وی با اشاره به این عملکرد‌ها گفت: از جمله این اقدام‌ها بهینه‌سازی موتورخانه‌ها، استفاده از بخاری‌های پربازده، تعویض پنجره‌های معمولی با پنجره‌های دوجداره و ارائه مشوق‌ها و پاداش‌های مالی است که در نهایت به کاهش مصرف گاز منجر می‌شود.

اعوانی ادامه داد: این عملکرد‌ها که در چهارچوب قانون شرکت ملی گاز ایران و از طریق شرکت‌های کارور در حال اجراست، این امید را می‌دهد که کاهش مصرف به ویژه در بخش خانگی با سرعت مناسب محقق شود.

اولویت تأمین بخش خانگی

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های استان تهران برای ماه‌های سرد سال گفت: بیشترین مقدار مصرف گاز در زمان اوج اتفاق می‌افتد و استان تهران به دلیل تعداد زیاد مشترکان، سهم قابل توجهی در مصرف گاز کشور دارد. بر همین اساس، هر اقدامی در زمان پیک مصرف در تهران اثر بسیار بزرگی در کشور دارد.

اعوانی ادامه داد: خط قرمز مجموعه شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت، تأمین گاز بخش خانگی است و در شرایط ناترازی، اولویت نخست با این بخش است؛ زیرا برخلاف برخی کشورها، امکان جایگزینی سوخت دوم در بخش خانگی به‌راحتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: با توجه به ناترازی موجود و کاهش بخشی از تولید گاز در اثر جنگ ۴۰روزه، ناچار هستیم برخی محدودیت‌ها را برای واحد‌های صنعتی و تجاری اعمال کنیم تا بتوانیم گاز بخش خانگی و دیگر بخش‌ها ازجمله خدمات و مصارف عمومی را تأمین کنیم.

محدودیت‌ها برای مصارف غیرضروری و پرمصرف

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران گفت: بخشی از باغ‌ویلا‌ها که در مناطق خوش‌نشین قرار دارند، خالی از سکنه هستند، اما در فصل زمستان گاهی سیستم‌های گرمایشی آنها روشن می‌ماند؛ به همین دلیل قطع گاز این ویلا‌ها از اقدام‌های ما در زمان اوج مصرف است.

اعوانی افزود: همچنین مصرف‌کنندگانی که از وسایل گرمایشی در فضای باز مانند گرماتاب‌ها استفاده می‌کنند، در زمان اوج مصرف مشمول محدودیت و گاز آنها قطع می‌شوند. این موضوع دارای چهارچوب قانونی است و در زمان ناترازی به‌ طور مشخص اجرا می‌شود.

وی گفت: استفاده از گاز برای استخر‌های روباز نیز در شرایط اوج مصرف توجیه‌پذیر نیست و این استخر‌ها موظف هستند از سوخت جایگزین استفاده کنند؛ در غیر این صورت گاز آنها در فصل زمستان قطع می‌شود.

پایش مصرف ادارات و مراکز پرمصرف

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران افزود: گاز ادارات و مؤسسات دولتی که دمای رفاه را رعایت نکنند یا در روز‌های تعطیل و ساعات غیراداری سیستم گرمایشی خود را روشن نگه دارند، قطع می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس گشت‌های پایش، همکاران ما به مراکز دولتی، عمومی، تجاری و دیگر مراکز پرمصرف مراجعه می‌کنند و در صورت رعایت‌نکردن استاندارد‌های مصرف، گاز آنها قطع می‌شود، افزود: هدف از این عملکردها، مدیریت مصرف در بخش‌های غیرضروری و تأمین پایدار گاز برای بخش خانگی است تا مشترکان خانگی با چالش روبه‌رو نشوند.

اعوانی در پاسخ به پرسشی درباره مدیریت مصرف استانی گفت: برنامه‌ها به‌طور ملی اعلام و بخش عمده‌ای از اقدام‌ها در حوزه فرهنگی است. استان تهران ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار مشترک دارد که در روز‌های اوج، مصرف گاز به حدود ۱۲۷ تا ۱۲۸ هزار مترمکعب می‌رسد. این یعنی ۱۶ درصد از گاز تولیدی کل کشور در تهران مصرف می‌شود.

منبع: خبرگزاری شانا

عناوین برگزیده